Romanian Product Design Performace. 
               
              Review al evenimentului din mai 2003. 
            2020 SI PRODUSELE DERIVATE: 
              tele-shopping cu Stefan Cosma si Bathukan 
             
              Degeaba as zice acum ca ceea ce s-a intimplat la Kate si Vlad s-a 
              intimplat pentru ca ne-am pus intrebarea cum ar fi fost daca Walter 
              Benjamin si-ar fi deschis un butic de produse derivate undeva prin 
              Arcade si daca ar fi venit la el si profesorii de la univeritate 
              sa-si cumpere pomada si serbet Walter Inc. Nu asa am ajuns in Grivitei. 
             
            Dar a inceput bine. 
              Dupa ce m-am trezit in nu stiu ce apartament strain care s-a dovedit 
              situat undeva pe linga Piata Obor, Stefan Cosma imi zice: “Nu-i 
              asa ca-i bine sa te trezesti a doua zi la unii in apartament pe 
              care nu ii cunosti?”. Si dupa ce mi-am scos GPS-ul si m-am 
              dumirit unde naufragiasem cu o seara inainte, tot Stefan Cosma zice: 
              “Hai in Obor la cumparaturi.” 
              Simbata la miezul zilei in Obor, parca coborisem de la bloc intr-o 
              regiune situata intre Piata Arizona (cea mai mare piata neagra din 
              Bosnia de Nord) si jonca plutitoare din Phnom Penh plina de adidasi, 
              sandale cu union jack, faguri la staniol, truse de farduri si mincare 
              pentru hamsteri. 
              Nici nu intrasem bine in Piata ca ne-am oprit la un butic unde fluturau 
              t-shirt-uri cu Digimon. Da noi cautam o veriga mult mai veche, un 
              australopitec al eroilor in costume tipatoare dotate cu puteri bionice. 
               
              Si undeva bagat mai la spate, sub alte digimonuri: un Ultraman. 
               
              Ultraman este Godzilla oamenilor-roboti niponi si am zis ca asta 
              o sa fie un outfit potrivit pentru o seara de consumism autohton. 
              Ochii de insecta, razele rosii care tisneau din bratul lui vinjos 
              faceau din el taticul tuturor Goldoracilor si Pokemonilor adorati 
              de cetele de buraci.  
              Mindrii de prada noastra ne-am avintat printre mormanele de legume 
              si fructe ca sa gasim si alte semne ale unei civilizatii japoneze 
              apuse, ingropate intre usturoaie si teline. Din era prabusirii yen-ului 
              soseste o gentuta roz Hello Kitty cu care poti sa-ti faci cumparaturile 
              pentru o saptamina intreaga atit e de incapatoare si generoasa... 
             
            Dupa ce cam toata piata Obor incepuse 
              sa se intrebe citi fratiori si surioare aveam si daca aveam de gind 
              sa organizam vre-o tombola, am iesit si am facut o tura pe la cosurile 
              asezate la margine unde am gasit apa de colonie Diplomat. Apa asta 
              de colonie avea un miros patrunzator si statut de frizerie din aia 
              adevarata unde vezi ziua scaunele goale fara clienti si fotografii 
              din alea romantice facute la onomastica sau luate dintr-un numar 
              vechi de Vogue obzecist cu pliante la mijloc. Nu numai ca mirosul 
              te cistiga ci in primul rind target-ul foarte clar cu care noi doi 
              ne identificam in fanteziile noastre de ambasadori in Togo sau Trinidad-Tobago. 
              Eticheta arbora un tinar spilcuit la costum asezat in fata unei 
              faleze pe care statea sa cada o casa din aia construita de Richard 
              Neutra, Charles si Ray Eames sau Eero Saarinen.  
             
              Inainte sa transportam in casa-galerie-spatiu-artelnativ 2020 a 
              lui Vlad si Kate produsele de consum strinse dupa ani si zile (da 
              ani) de cules selectiv mi-am dat seama ca mi s-a produs o deformare 
              ca urmare a ultimelor zile de cumparaturi. Da acum puteam spune 
              shopping experience este o aventura. Nu ma simteam eu un fel de 
              Tomb Raider sosit in statia de autobuz inregistrind in minte fiecare 
              marca si sticla si cautind artefactele unor civilizatii disparute 
              odata cu etichetele lor. Asta dupa ce Stefan Cosma mi-a spus ca 
              nu mai gasesti ciocolatile alea Ricky Martin sau pe aia cu Loredana 
              Banana pentru ca ele au fost mestecate si rontaite de cine stie 
              ce nor de lacuste sau ceata lemingi sinucigasi. 
            Urmarind a doua zi o sesiune de tele-shopping 
              in direct am realizat ce s-a intimplat acasa la Vlad si Kate in 
              2020, pe 9 mai, vineri la ora opt seara. Am inteles de ce minunatele 
              asistente Ami si Rovena se apropiau de camera de filmat a lui Adrian 
              Armanca si plimbau sticla de concentrat Samba in cadru.  
              Din ele emana acea hibridizare fotogenetica care te face sa nu vezi 
              decit un singur organism atunci cind te uiti la un automobil decapotabil 
              combinat cu un sasiu de gamba plantata intr-un pantof cu toc de 
              cristal. In clipa aia stii ca sapunul, crema de fata, dero-ul si 
              samponul au facut din sportivele alea din reclama campioanele tale 
              de apartament.  
              Am inteles de ce Rovena era imbracata intr-o roche exotica de matase 
              cu un luciu de Singh a Pura. Cu miini si zimbet expert Ami etala 
              cutia, sticla si borcanul pe sub nasul lui Milos care dadea satisafacut 
              din cap. Da, pe linga faptul ca am priceput de ce Stefan Cosma citea 
              de pe eticheta firma, titlul, compozitia si ingredientele produselor, 
              am dat din cap si atunci cind au aparut prezervativele Hello! cu 
              o Hello Kitty oxigenata si dotata cu implanturi gelatinoase. Totul 
              era cit se poate de credibil chiar daca in final nimeni nu a achizitionat 
              nimic pentru ca probabil aveau toate acele produse in frigider, 
              pe noptiera de linga pat si sub oglinda mare din baie. 
               
              Atunci am inteles si de ce am stat tot timpul pe un covoras Tweenies 
              luat de la Matache, punind imnul Sailormoon “Tu ai puterea 
              Oooo Sailormoon” in varianta de remix german techno atunci 
              cind Stefan Cosma se apleca a 25-a oara sub masa ca sa mai scoata 
              o tuica in sticla de bere pe care scria Jamaica si s-o prezinte 
              masei de clubbing-gallery-people.  
              Totul facea parte dintr-o campanie mascata care incerca sa aduca 
              in prim plan bootleg-urile informate de gusturile locale avide dupa 
              bauturile spirtuoase Vampir care se vind from dusk till dawn la 
              tutungeria din statie.  
            Dupa ce instalatiile noastre din 
              toaletele de la clubul Underground au disparut, dupa ce parada Pokemon 
              organizata de Stefan Cosma a fost probabil uitata, iata ca o sa 
              ramina ceva de pe urma parfumului Dollar Girl. Chiar daca imi imaginez 
              ca Vlad si Kate au inceput deja sa dea cu dezinfectant ca sa mai 
              scoata nitel aroma aia de Made in ?, cred sincer ca 2020 o sa mai 
              aiba parte de multe alte prezentari sponsorizate de Walter cu modele 
              vii si cumparatori plini de discernamint.  
            Text de ST 
             
            home 
              // back  |