|  | Mediafeminismul- sau românul în voiaj -
 Expozitia Alexandrei Croitoru de la H'art, Powerplay, e în primul 
        rînd o lectie sumara de strategii de manipulare a propriei imagini/identitati, 
        folosindu-se de diferitele surse ale puterii din societatea româneasca 
        de astazi.
 Sa o luam pe rînd. Alexandra e femeie, ceea ce e deja o bulina neagra 
        în orice discutie legata de putere/influenta/dominatie în 
        România anului 2004. E o artista cunoscuta, dar e departe de a fi 
        o vedeta media (doar daca nu e cineva suficient de naiv încît 
        sa numeasca mass media publicatii cu un tiraj de trei zerouri, avînd 
        ca target persoane care înteleg semnificatia cuvîntului hermeneutic 
        si mai sînt si capabile sa îi dea sinonime). Si daca aceste 
        doua argumente nu sînt suficiente, Alexandra mai e si românca, 
        situatie care, dincolo de ultimele evolutii ale statutului international 
        al României, nu e tocmai un motiv de orgasmatica bucurie în 
        momentul prezentarii pasaportului la vreo vama.
 Si totusi, Alexandra e capabila sa se foloseasca de toate aceste minusuri 
        pentru a întoarce situatia în favoarea ei, folosind atît 
        strategii subtile cît si interventii brutale si revoltator de incorecte 
        politic.
 Seria de fotografii cu vedete media (sintagma pleonastica la noi, mai 
        mult decît în alte parti, statutul de vedeta fiind dat doar 
        de aparitiile în media), Andrei Gheorghe, Parazitii, Virgil Iantu 
        + doua specimene masculine deconcertante în inocenta lor, este construita 
        dupa modelul unor portrete de familie burgheza novecento-fin-de-siccle, 
        exemple atît de evidente ale dominatiei fermecatoare si discrete 
        a burgheziei în societatea de atunci. Alexandra stie ca a fi acolo 
        unde se întîmpla ceva important înseamna în proportie 
        de 90% sa fii tu însuti important, atîta vreme cît ai 
        fost vazut ca fiind de fata (cu cît mai aproape de centrul de interes, 
        cu atît mai bine). Rationamentul e simplu: nu stim cine e Alexandra 
        Croitoru, dar uite, dom'le, cu ce personaje se învîrte - trebuie 
        sa fie o vedeta si ea, pai nu? Oricît de primitiv ar suna acest 
        rationament, am verificat cu totii eficienta lui, cînd fostul dictator 
        îsi prelungea legitimitatea cu polaroide si pelicule în care 
        era cadrat de cutare lider mondial, sau, mai recent, cînd un candidat 
        la presedintie a fost saltat în turul doi si de instantaneele înfatisîndu-l 
        alaturi de o ceata pestrita de personaje (de la Sanctitatea Sa pîna 
        la Ghadaffi).
 Alexandra merge însa mai departe, jucîndu-se si la un nivel 
        mai subtil în constructia manipulativa a imaginilor. Îl vedem 
        astfel pe atotstiutorul Gheorghe si pe spaima-tocilarilor Iantu, instalati 
        bine-bine în fotoliile lor (pozitia echivalenta cu cea a unchiului 
        sensibil si putin socialist, trimis în colonii, din portretele de 
        familie burgheza de mai sus), iar pe Alexandra ravasita si irezistibila, 
        odihnindu-si victorioasa mîna pe umarul lor. (Propun oricare dintre 
        aceste imagini ca fundal pentru afisele vreunui congres românesc 
        de studii feministe - succes garantat, si chiar simpatie din partea scepticilor!)
 Cu Parazitii, situatia e clara, Alexandra în fundal, baietii asezati 
        cuminti în fata, diriginta revoltata cu scolarii care, aflînd 
        de nota de la purtare, au lasat-o mai moale cu dreptul la libera exprimare.
 Ciresele din sala cu vedete sînt imaginile cu Alexandra + culturistii, 
        doua fiinte adorabile si demne de mila, unul dintre ei pasiv si resemnat 
        în spatele unor rame de ochelari, celalalt împreunîndu-si 
        mîinile într-o pozitie de fitness Monalisa.
 În cealalta sala o vedem pe Alexandra & friends, fotografiati 
        turistic în fata cîtorva sight-uri obligatorii pentru albumele 
        de familie ale oricarui turist middle class de la noi. Ceea ce (nu) este 
        turistic în aceste imagini e cagula tricolora purtata de personaje.
 Una dintre concluziile acestei expozitii ar fi aceea ca Puterea este direct 
        influentata de identitate, o persoana neputînd oscila pe o scala 
        a Puterii (înteleasa în mod total, atît la nivel individual 
        cît si la unul social) dincolo de pozitia pe care identitatea care 
        îi este atasata o ocupa ea însasi pe aceasta scala, în 
        mod prestabilit. Libertatea persoanei în aceasta ecuatie consta 
        doar în posibilitatea ei de a-si manipula propria identitate, în 
        asa fel încît sa-si ataseze acea reteta identitara pe care 
        societatea o plaseaza automat într-o pozitie de putere. Aceasta 
        situatie devine problematica în momentul punerii în discutie 
        a identitatii nationale. Ea devine cu adevarat activa în momentul 
        plasarii unui purtator de identitate nationala (româneasca în 
        cazul nostru) în afara tarii. Ceea ce e specific majoritatii românilor 
        aflati în calatorii de placere în tari straine e atitudinea 
        de antropolog amator cu care cerceteaza noile civilizatii în care 
        aterizeaza. Grabit sa analizeze identitatea celuilalt în relatie 
        cu a lui însusi, pune etichete generalizatoare (ei sînt asa, 
        mai buni sau mai rai decît mine - nu conteaza -, oricum în 
        cadrul aceluiasi discurs, ambele concluzii îsi pot gasi confortabil 
        locul). Orice iesire din tara e privita si ca o delegatie diplomatica 
        neoficiala, în care fiecare român se simte dator sa promoveze 
        o imagine pozitiva tarii sale, simultan cu o revolta fata de impresia 
        ca celalalt i-ar solicita permanent un astfel de serviciu. În orice 
        fel s-ar desfasura o calatorie a unui român în strainatate 
        (Occident) ea este de cele mai multe ori asezonata cu frustrari identitare, 
        întrebuintarea acestora variind de la exhibarea lor ostentativa 
        pîna la încercarea disperata de a le ascunde. (Apropo de cagule 
        si identitati, calea de la frustrari identitare la terorism e la fel de 
        scurta ca si drumul de la feminism la vegetarianism, sau invers.)
 Vestea buna apare pe tricoul unuia dintre personajele ascunse de o cagula 
        tricolora, copiii sînt diferiti...
 Cosmin COSTINAS
 back  
 |  |  |  |