|
Mediafeminismul
- sau românul în voiaj -
Expozitia Alexandrei Croitoru de la H'art, Powerplay, e în primul
rînd o lectie sumara de strategii de manipulare a propriei imagini/identitati,
folosindu-se de diferitele surse ale puterii din societatea româneasca
de astazi.
Sa o luam pe rînd. Alexandra e femeie, ceea ce e deja o bulina neagra
în orice discutie legata de putere/influenta/dominatie în
România anului 2004. E o artista cunoscuta, dar e departe de a fi
o vedeta media (doar daca nu e cineva suficient de naiv încît
sa numeasca mass media publicatii cu un tiraj de trei zerouri, avînd
ca target persoane care înteleg semnificatia cuvîntului hermeneutic
si mai sînt si capabile sa îi dea sinonime). Si daca aceste
doua argumente nu sînt suficiente, Alexandra mai e si românca,
situatie care, dincolo de ultimele evolutii ale statutului international
al României, nu e tocmai un motiv de orgasmatica bucurie în
momentul prezentarii pasaportului la vreo vama.
Si totusi, Alexandra e capabila sa se foloseasca de toate aceste minusuri
pentru a întoarce situatia în favoarea ei, folosind atît
strategii subtile cît si interventii brutale si revoltator de incorecte
politic.
Seria de fotografii cu vedete media (sintagma pleonastica la noi, mai
mult decît în alte parti, statutul de vedeta fiind dat doar
de aparitiile în media), Andrei Gheorghe, Parazitii, Virgil Iantu
+ doua specimene masculine deconcertante în inocenta lor, este construita
dupa modelul unor portrete de familie burgheza novecento-fin-de-siccle,
exemple atît de evidente ale dominatiei fermecatoare si discrete
a burgheziei în societatea de atunci. Alexandra stie ca a fi acolo
unde se întîmpla ceva important înseamna în proportie
de 90% sa fii tu însuti important, atîta vreme cît ai
fost vazut ca fiind de fata (cu cît mai aproape de centrul de interes,
cu atît mai bine). Rationamentul e simplu: nu stim cine e Alexandra
Croitoru, dar uite, dom'le, cu ce personaje se învîrte - trebuie
sa fie o vedeta si ea, pai nu? Oricît de primitiv ar suna acest
rationament, am verificat cu totii eficienta lui, cînd fostul dictator
îsi prelungea legitimitatea cu polaroide si pelicule în care
era cadrat de cutare lider mondial, sau, mai recent, cînd un candidat
la presedintie a fost saltat în turul doi si de instantaneele înfatisîndu-l
alaturi de o ceata pestrita de personaje (de la Sanctitatea Sa pîna
la Ghadaffi).
Alexandra merge însa mai departe, jucîndu-se si la un nivel
mai subtil în constructia manipulativa a imaginilor. Îl vedem
astfel pe atotstiutorul Gheorghe si pe spaima-tocilarilor Iantu, instalati
bine-bine în fotoliile lor (pozitia echivalenta cu cea a unchiului
sensibil si putin socialist, trimis în colonii, din portretele de
familie burgheza de mai sus), iar pe Alexandra ravasita si irezistibila,
odihnindu-si victorioasa mîna pe umarul lor. (Propun oricare dintre
aceste imagini ca fundal pentru afisele vreunui congres românesc
de studii feministe - succes garantat, si chiar simpatie din partea scepticilor!)
Cu Parazitii, situatia e clara, Alexandra în fundal, baietii asezati
cuminti în fata, diriginta revoltata cu scolarii care, aflînd
de nota de la purtare, au lasat-o mai moale cu dreptul la libera exprimare.
Ciresele din sala cu vedete sînt imaginile cu Alexandra + culturistii,
doua fiinte adorabile si demne de mila, unul dintre ei pasiv si resemnat
în spatele unor rame de ochelari, celalalt împreunîndu-si
mîinile într-o pozitie de fitness Monalisa.
În cealalta sala o vedem pe Alexandra & friends, fotografiati
turistic în fata cîtorva sight-uri obligatorii pentru albumele
de familie ale oricarui turist middle class de la noi. Ceea ce (nu) este
turistic în aceste imagini e cagula tricolora purtata de personaje.
Una dintre concluziile acestei expozitii ar fi aceea ca Puterea este direct
influentata de identitate, o persoana neputînd oscila pe o scala
a Puterii (înteleasa în mod total, atît la nivel individual
cît si la unul social) dincolo de pozitia pe care identitatea care
îi este atasata o ocupa ea însasi pe aceasta scala, în
mod prestabilit. Libertatea persoanei în aceasta ecuatie consta
doar în posibilitatea ei de a-si manipula propria identitate, în
asa fel încît sa-si ataseze acea reteta identitara pe care
societatea o plaseaza automat într-o pozitie de putere. Aceasta
situatie devine problematica în momentul punerii în discutie
a identitatii nationale. Ea devine cu adevarat activa în momentul
plasarii unui purtator de identitate nationala (româneasca în
cazul nostru) în afara tarii. Ceea ce e specific majoritatii românilor
aflati în calatorii de placere în tari straine e atitudinea
de antropolog amator cu care cerceteaza noile civilizatii în care
aterizeaza. Grabit sa analizeze identitatea celuilalt în relatie
cu a lui însusi, pune etichete generalizatoare (ei sînt asa,
mai buni sau mai rai decît mine - nu conteaza -, oricum în
cadrul aceluiasi discurs, ambele concluzii îsi pot gasi confortabil
locul). Orice iesire din tara e privita si ca o delegatie diplomatica
neoficiala, în care fiecare român se simte dator sa promoveze
o imagine pozitiva tarii sale, simultan cu o revolta fata de impresia
ca celalalt i-ar solicita permanent un astfel de serviciu. În orice
fel s-ar desfasura o calatorie a unui român în strainatate
(Occident) ea este de cele mai multe ori asezonata cu frustrari identitare,
întrebuintarea acestora variind de la exhibarea lor ostentativa
pîna la încercarea disperata de a le ascunde. (Apropo de cagule
si identitati, calea de la frustrari identitare la terorism e la fel de
scurta ca si drumul de la feminism la vegetarianism, sau invers.)
Vestea buna apare pe tricoul unuia dintre personajele ascunse de o cagula
tricolora, copiii sînt diferiti...
Cosmin COSTINAS
back
|
|
|
|