|   | 
    Gem de capsuni forever 
         
        (limited edition by Matei Bejenaru) 
      Da. Gem de capsuni, hanorace si tricouri, 
        Caslav Milosevic, ping-pong. Si dincolo de acestea, conceptul - solid, 
        destept. Le-ati putut vedea pe toate pina pe 27 martie la Galeria Noua, 
        in expozitia unuia dintre cei mai reputati artisti contemporani romani, 
        Matei Bejenaru. 
        Matei Bejenaru face arta conceptuala. Cu bun simt si cu bun gust insa, 
        fiind aproape exotic in peisajul artistic romanesc in care conceptul e 
        deseori invocat aiurea ca o instanta artistica incontestabila si totodata 
        ca o scuza pentru productii artistice ermetice si indiferente. Matei Bejenaru 
        e insa departe de a fi ermetic, si nu e in nici un caz indiferent. Principala 
        preocupare a artstului sunt transformarile sociale si mentale pe care 
        le produc migratia fortei de munca in spatiul european odata cu eliminarea 
        vizelor, infuzia de capital strain pe o piata cu forta de munca ieftina. 
        "Romanii pleaca in Spania la munca" e aproape un truism in anul 
        2005, si daca-i adaugam circumstantiala "la cules si sortat capsuni", 
        avem deja intr-o fraza premisele pentru "Strawberry Fields Forever", 
        instalatie fotografica cu portrete ale muncitoarelor de pe plantatiile 
        de capsuni din Lleida - Catalunia, realizate in octombrie-decembrie 2002. 
        La Barcelona, 10 kilograme de capsuni s-au transformat in borcane cu gem 
        "de autor", editie limitata, inscriptionate cu salariul orar 
        al muncitoarelor romance care au cules capsunii (si carora le-au fost 
        donati banii barcelonezilor amatori de gem cu iz de exploatare). Pe fetele 
        muncitoarelor, nici urma de suferinta sau de insatisfactie, ci doar o 
        resemnare senina, o atitudine de "o sa fie bine" si o urmele 
        unei gindiri economice simple, ghidate de nevoia traiului decent pe care 
        altfel nu-l pot avea in tara lor. 
        "Extensia lohn-ului", instalatie formata din textile supradimensionate 
        executate in regim de lohn de mici fabrici din Iasi, prezinta situatia 
        "miinii de lucru ieftine" din Romania, aspect ce ne transforma 
        intr-un fel de Taiwan al Europei, in care mari firme vin sa-si execute 
        productia la preturi de aproape 9 ori mai mici ca in Occident maximizindu-si 
        astfel profiturile. Instalatia e o transpunere evidenta a conceptului 
        exploatarii moderne proliferate de marile firme producatoare de textile 
        pe piata de munca din Romania. 
        La vernisajul expozitiei am jucat ping pong. Si, pentru o jumatate de 
        ora, Matei Bejenaru mi-a dat "mai multe sanse" sa... ramin in 
        Romania, desi fac parte din cei 60%-65% dintre studenti care vor sa emigreze. 
        Pe aceste statistici se bazeaza si conceptul proiectului "Mehr chancen 
        fur unsere jugend" - "Mai multe sanse pentru tinerii nostri" 
        proiect care a debutat la Viena in 2002, cind Matei Bejenaru a invitat 
        tineri artisti ieseni acolo, folosind bugetul bursei sale. 
        Daca lucrarile prezentate pina acum isi gasesc coeziunea in tematica social-economica, 
        socialul aparind concomitent ca subiect si ca obiect, "Looking for 
        Caslav" e discordanta in contextul expozitiei, documentind intilnirea 
        artistului dupa 20 de ani cu prietenul sau sirb Caslav Milosevic, in orasul 
        Cacak. Un proiect autobiografic, mai mult legat de memorie decit de social, 
        "Cautindu-l pe Caslav" eludeaza pentru o secunda transpunerea 
        conceptului din celelalte instalatii, limitindu-se la o documentare destul 
        de seaca, despre relevanta careia ma intreb, prin prisma interesului general 
        pentru subiect. 
        La iesirea din galerie, ce ramine e certitudinea lucrului implinit, placerea 
        de a consuma arta conceptuala de calitate, ancorata in real, exponenta 
        a unui curent puternic in Europa: implicarea sociala efectiva a artistului 
        care interactioneaza direct cu subiectul/mediu/obiect. Aceasta este tripla 
        ipostaza pe care Matei Bejenaru o propune la Galeria Noua in "Strawberry 
        fields Forever". 
       
        Cosmin Moldovan 
       
       
        back  
      
       
      
  | 
      | 
     |